آرزوی من

حرف و عمل

1391/12/5 1:14
نویسنده : من
786 بازدید
اشتراک گذاری

  سلام

خوبید ؟... امروز میخوام دوتا مطلب .. که نه  ... خبر رو بزارم اینجا بعد در موردش با هم بحرفیم ....

ادامه مطلب لطفا

توی روزنامه خراسان یه مطلب جالب نوشته بود ... با یه تیتر عجیب منم رفتم یه سری خوندمش ... شما هم بخونیدش بد نیست ....

نگاه تلخ مردم به پسته هاي خندان

لغو مصوبه ممنوعيت صادرات پسته آن هم پس از يک روز از اعلام ممنوعيت صادرات اين کالاي لوکس و خشکباري موجب نوسانات شديد در قيمت داخلي آجيل و خشکبار شد و يکي ديگر از کالاهاي صادراتي ايران ضمن ايجاد تنش در بازارهاي هدف خارج از کشور، از سفره هاي هفت سين و پذيرايي هاي نوروزي هم پرکشيد به گونه اي که پسته، فندق و بادام از اقلام آجيلي حذف شده يا در حال حذف شدن است.

خبرگزاري ايلنا در اين باره مي نويسد: فروش آجيل به دليل بالا رفتن قيمت آن و کاهش قدرت خريد مردم نسبت به سال گذشته، تغيير قابل توجهي داشته است به طوري که به گفته فروشندگان ميزان فروش از ابتداي سال تاکنون معادل يک چهارم مدت مشابه سال گذشته بوده است.

يکي از فروشندگان آجيل و خشکبار در بازار تهران، نيز مي گويد: اگر اوضاع به همين منوال پيش رود براي شب عيد نيز فروش آجيل نسبت به سال گذشته کاهش مي يابد زيرا مردم از گراني بي ضابطه اين اقلام ناراحت ونگرانند.

بنا به اظهارات اسدي، پسته مهم ترين بخش آجيل است که قيمت آن بر اساس عرضه و تقاضا و گاهي هم بر اساس قيمت ارز و نوسانات تعيين مي شود.

اين فروشنده معتقد است مغزهاي گوناگون خشکبار از کشورهاي توليدکننده نظير چين، آمريکا، آرژانتين و کانادا به دبي و سپس از آن جا به بنادر ايران قاچاق و به کشور وارد مي شود و بازار داخلي را به شدت دچار تنش مي کند و به نظر مي رسد تصميم جدي براي اين پديده شوم گرفته نشده است در حالي که صدمات زيادي از جمله کاهش توليد داخل، افزايش بيکاري، کسب سود بادآورده براي قاچاقچيان به دنبال داشته است.

افزايش ۱۰۰ درصدي

بررسي قيمت هاي اقلام آجيلي نشان مي دهد که برخي از اقلام خشکباري در بهمن ۹۱ افزايش ۱۰۰ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ومتوسط افزايش قيمت ها در بهمن ماه ۹۱ نسبت به دي ماه ۹۱ حدود 38.36 درصد بوده است.

آجيل نخريد!

در پي گران شدن بي ضابطه خشکبار و آجيل در حرکتي خودجوش مردمي پيامک هايي بين هموطنان ردوبدل مي شود که «ما امسال آجيل نمي خوريم!» انعکاس بخشي از اين پيامک ها در گزارش «عصبانيت مردم از پسته خندان» در پايگاه خبري تابناک درج شده است.

«بياييد براي يک بار هم که شده در تحريم آجيل گران متحد باشيم. ما آجيل نمي خريم و نمي خوريم. اگر ۱۵ ميليون خانواده به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان در جيب دلالان آجيل بکنند، همين يک قلم مي شود ۱۵۰۰ ميليارد تومان! پولي که بلافاصله در مسير ديگري مي رود و هر بار فربه تر و فربه تر مي شود و دمار از روزگار مردم در مي آورد.

سايت خبري عصر ايران نيز در يادداشتي آورده است: متاسفانه يک مشت دلال مثل زالو و کفتار به جان مردم افتاده اند و هر روز چيزي را بهانه مي کنند تا خون بيشتري از بدن بي رمق مردم بکشند. از ارز و طلا و خودرو و مسکن گرفته تا ارزاق عمومي و حالا چشممان به جمال آجيل هم روشن شد. واقعاً چه اتفاقي افتاده که آجيل در يک هفته بايد ۳-۲ برابر شود؟ اگر توليدکننده سودي مي برد آدم براي خودش توجيه مي کرد که لااقل آدم هاي زحمت کش سود بردند ولي متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شده اند تا شيره جان کشاورزان را با خون مردم يک جا بالا بکشند.

قسطي بخريد!

در يکي از آجيل فروشي ها، پرده نوشته اي توجه ام را جلب کرد:

«آجيل قسطي، ۴ماهه، بدون ضامن با وکالت کسر از حقوق تا سقف ۵۰۰۰۰۰ ريال»

فروشنده کسادي بازار را دليل فروش قسطي مي داند و البته ناراضي هم است و مي گويد: توان خريد مردم خيلي کم شده و حتي مشتريان قديمي هم تقاضاي خريد اقساطي آجيل دارند و خيلي متاسفم که بگويم ۵۰ هزار تومان براي خيلي ها «پول زيادي» است و مجبورند آن را در ۴ قسط ۱۲ هزار و ۵۰۰ توماني پرداخت کنند.

تلخ ترين آجيل

در آجيل فروشي نمي توان خريداري را در حال مزه مزه کردن آجيل ديد زيرا هر يک دانه پسته اکنون قيمتي براي خودش دارد و نمي توان به آساني آن را چشيد، چهره خريداران هم از آجيل نمکين و از شيريني ها شيرين نيست.

... در گوشه آجيل فروشي زن ميان سالي را در حالي که چهره درهمي دارد، مي بينم او برچسب قيمت ها را مي بيند و بار ديگر گويا از حسرت ناتواني خريد آجيل، آه مي کشد نيازي نيست به گفت وگو با او بنشينم زيرا لب گزيدن هايش هزاران نکته دارد.

«بيشترين اقلام آجيلي امسال راتخمه آفتاب گردان تشکيل مي دهد و خريداران انواع تخمه ريز آفتاب گردان، آفتاب گردان شاهرودي و تخمه آفتاب گردان شمشيري را خريده وبا هم مخلوط کرده اند و «آجيل الفقرا» درست مي کنند» اين جمله را صندوق دار يک آجيل فروشي به خراسان مي گويد و اين گونه ادامه مي دهد: اصلاً آفتاب گردان جزو اقلام آجيلي نبوده، اما امسال خريداران آجيل انواع اين تخمه را با هم مخلوط و با برخي از اقلام نظير مغز بادام زميني و نخود دوآتشه و کشمش آجيل تهيه مي کنند شايد مشکلشان براي خريد مغز بادام و پسته خندان حل شود!

اين طنز تلخ را يکي از خريداران تکميل مي کند: چه مي شود کرد؟ حتي جرات نزديک شدن به مغز بادام و پسته و مغز گردو را نداريم.

از هر کدام ۱۰۰ گرم

وقتي دستگاه اعلام نوبت شماره ۸۱ را خواند، مرد دست در جيب خود کرد و برگه اي را که چند قلم آجيلي روي آن نوشته شده بود براي چندمين بار بررسي کرد به باجه شماره ۳ رفت و از فروشنده خواست تا از هر قلمي که مي خواند ۱۰۰ گرم بدهد...

کشمش ۱۰۰ گرم، مغز بادام زميني ۱۰۰ گرم، فندق ۱۰۰ گرم، برگ زردآلو ۱۰۰ گرم، انجير و توت خشک ۱۰۰ گرم، پسته ۵۰ گرم و مغز بادام هم ۵۰ گرم و... . فروشنده نيز طبق سفارش همه آن ها را در بسته هاي ۱۰۰ گرم و ۵۰ گرمي در سبد پرداخت قرارداد و مرد ميان سال را به بخش پرداخت راهنمايي کرد، تنها چند ثانيه طول کشيد تا صندوقدار صورت حساب ۶۶۵۰۰ توماني را به خريدار تحويل دهد و ناگهان اين جمله از زبان خريدار خطاب به صندوقدار گفته شد که «ميشه بعضي از اينارو پس بدم» و وقتي صندوقدار از او پرسيد که چرا؟ مرد جواب داد فقط ۵۰ هزارتومان دارم و اگر ميشه فندق ها را پس بگيريد!

نمي توانيم بخريم!

در گوشه اي از آجيل فروشي همهمه اي بين يک زوج جوان در جريان است

مرد با نشان دادن برچسب قيمت ها به زن، گراني را آتش توصيف مي کند و مي گويد: ببين قيمت ها آتيشه، پسته ۶۰ هزارتومان، بادام ۵۰ هزارتومان، نخود دوآتيشه ۱۴ هزارتومان، باورکن نميشه بخرم از هر کدام چقدر بخريم؟ ۵۰ گرم از هرکدام؟! ميشه ۱۵ هزارتومان، بريم ۲ کيلو مرغ بخريم بهتره از اين آجيل، و زن رو درهم کشيده و از آجيل فروشي خارج مي شوند.

بازار کساده، خيلي شوره!

تنها خريداران از اوضاع قيمت ها گلايه ندارند، فروشندگان هم نالانند و از نصف شدن فروش در روزهاي پاياني سال نگرانند.

يکي از فروشندگان به خبرنگاري مي گويد: اگر اوضاع به همين شکل پيش برود، در شب عيد ورشکست مي شويم زيرا خريدها به شدت کم شده و فروش «کيلويي» آجيل فراموش شده است و خريداران اگر خجالت نمي کشيدند پسته و فندق و بادام را عددي مي خريدند.

ديگري هم مي گويد: عيد ۹۲، عيد خوبي نيست و مشتري ها بيشتر از آن چه مي خرند، تماشا مي کنند، من بعد از ۳۶ سال کاسبي که به قول هم صنفانم بابابزرگ اين صنف هستم الان زمين گير شده ام. اگر انبار من، سال گذشته در شب عيد با ۵۰۰ ميليون تومان پر مي شد، امسال با ۲ ميليارد هم پر نمي شود. وقتي مشتري وارد مي شود، احساس مي کنم قيمت ها را نمي داند براي همين مثلاً اگر بخواهد ۵ کيلو جنس بخرد من سعي مي کنم 2.5 کيلو جنس بخرد سال قبل برعکس بود پارسال اگر مشتري ۲ کيلو جنس مي خواست، من ۳ کيلو به او مي فروختم متاسفانه امسال عجيب آسيب ديديم، من دوست دارم مشتري اگر ۵ کيلو جنس مي خواهد به او ۷ کيلو بفروشم اما الان برعکس است. الان مشتري يک کيلو جنس مي خواهد و من مجبور هستم ۷۰۰ گرم به او بفروشم و اگراين کار را نکنم مشتري مي پَرَد!

خشکبار قيمت در بهمن ماه ۹۰ قيمت در دي ماه ۹۱ بهمن ۹۱ درصد افزايش دي ماه تا بهمن ماه جاري

پسته( کله قوچي و احمد آقايي) ۲۵۰۰۰۰ ۳۱۰۰۰۰ ۴۹۰۰۰۰ ۶۳۰۰۰۰

مغز بادام ۲۰۰۰۰۰ ۲۳۰۰۰۰ ۳۶۰۰۰۰ ۵۶۰۰۰۰

آجيل ۷ مغز ۱۸۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰ ۴۴۰۰۰۰ ۴۶۰۰۰۰

کشمش آجيلي ۵۰۰۰۰ ۵۵۰0۰ ۷۰۰۰۰ ۲۷۰۰۰۰

فندق ۱۰۵۰۰۰۰ ۱۴۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰۰ ۴۲۰۰۰۰

مغز گردو ۱۴۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰ ۳۸۰۰۰۰ ۲۶۰۰۰۰

تخمه ژاپني ۸۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰ ۹۰۰۰۰ ۱۲۰۰۰۰

تخمه هندوانه ۴۰۰۰۰ ۴۳۰۰۰ ۵۰۰۰۰ ۱۶۰۰۰۰

آجيل  ۴ مغز ۱۶۰۰۰۰ ۱۹۰۰۰۰ ۲۳۰۰۰۰ ۲۱۰۰۰۰

خلال پسته ۴۵۰۰۰۰ ۵۰۰۰۰۰ ۹۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰

خلال بادام ۲۱۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰۰ ۳۳۰۰۰۰

ميانگين درصد افزايش قيمت هاي اقلام آجيل در بهمن ۹۱ نسبت به دي ماه38.36

خیلی جالبه ها .. ... چمیدونم والا ... این اداره تعزیرات حکومتی هم خیلی باحاله ها ... میاد یه چهارتا دور میزنه توی بازارا چهارتا فروشنده خورده پای بدبخت و بیچاره رو جریمه میکنن میرن .. الان من اونروز داشتم از توی خیابون خسروی نو مشهد میرفتم .. بقل حرمه دقیقا .. نیگا کردم دیدم یکی واستاده جلوی یکی از این مغازه ها به این عرب ها هی میگه .. تصریف .. صرف .. صراف حاجی ... حالا عربی هم بلد نبود ها .. با خودم گفتم .. صرافی ها که از این کارا نمیکنند ... نیگا میکنم میبینم .. یه پرده بالای مغازش زده نوشته  ... «مشاورین املاک برکچیان» ... بنگاه معاملات ملکی شده صرافی .. عجیبا غریبا ... کی بهش مجوز داده .. احتمالا اداره اماکن که نبوده .. بدبختی همینه دیگه ..نمیتونن جلوی این دلالارو بگیرن میچسبن به اینهایی که کسبشون ثابته ... آقای تعزیرات محترم ... برو جلوی اون دلال ها رو بگیر که جنس گرون نرسته به دست کاسب بدبخت .. اون چه گناهی کرده خوب ... اون خودشم داره جنسو گرون میخره ... خیلی مردی ریششو بزن ... گیر دادی به شاخ و برگش ...

نمونه بارزش همین خودرو .. قیمت پرایدو زده توی روزنامه بعد چونه زنی خودرو سازها با مجلسو اینا 17 میلیون ...ولی ارزه نمیکنه توی بازار ..بعد پراید توی بازار آزاد میشه 22 میلیون .. زورشون نمیرسه به خودرو ساز ها ...گیرشو میدن به نمایشگاهها ...

بانک مرکزی قیمت ارزو دو نرخی میکنه ... میگه مرجعش 1250 تومنه ... معاملاتیش در میاد براتون 2500 تومن منتهی شرمنده یه دلار هم نداریم بدیم ... چون ما ارزه نمیکنیم در نتیجه دلار کم میشه تقاضا میره بازار دلال های عزیز میلیونر میشن با دلار سه هزار و خورده ای ...

مملکت باحالی داریم مگه نه .....

جالبترش این خبر دومیه است توی همون صفحه ...

آغاز به کار شعب ويژه تخلفات گران‌فروشي آجيل و خشکبار

معاون برنامه‌ريزي استاندار تهران از آغاز به کار شعب ويژه تخلفات گران‌فروشي آجيل و خشکبار در اداره کل تعزيرات حکومتي استان تهران خبر داد. به گزارش ايسنا، نعمت‌الله ترکي گفت: در حال حاضر 710 شبکه توزيع فروش آجيل فعال شده که با هماهنگي صورت گرفته، مقرر شده نماينده اداره کل استاندارد نيز براي تاييد کيفيت پسته‌هاي عرضه شده در نمايشگاه اقدامات لازم را انجام دهد. وي با بيان اينکه شعب ويژه مربوط به تخلفات ويژه گران‌فروشي آجيل و خشکبار در تعزيرات حکومتي استان تشکيل شده، اظهار کرد: فروش پسته به غير از قيمت مصوب که 30 هزار تومان است، ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد مي‌شود.

پس کی .. ما از وقتی یادمونه قرار بود با این دلال بازی دلار توی بازار آزاد برخورد بشه .. نتیجش این شد که طرف با دل شیر میاد جلوی در مغازش وای میشته با کمال پررویی مسافر های خارجی رو صدا میکنه ... از هیچی هم نمیترسه ... جالبه اون صرافی بیچاره داره کلی مالیات و چیزای دیگه هم میده ...این همونا رو هم نداره ...

احتمالا مبارزه با گران فروشی خشکبار هم میوفته برای بعد از تحویل سال به بعد ....

اینشاالله بعد از اینکه دلال های عزیز و محترم پولشون نقد شد و صودشونو به جیب زذن ادارات وارد عمل میشن ...

منبع خبر اول

منبع خبر دوم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان سبحان جون
5 اسفند 91 13:27
آجیل الفقرا خیلی خوفه اصلا پسته ب چه درد میخوره افتاب گردون خندون میخریم خیلی هم خوشمزه تره ولی خب خوش بحال نی نی های زیر یک سال که حداقل روز درمیون حریره بادم میخورن و کاری ب قیمت بادام ندارن طفلک ما مامانا
مامان امیر مهدی (سوده)
6 اسفند 91 16:24
از ماست که بر ماست.... کاش فقط این مشگل درباره اجیل بود.....
سودابه
19 اسفند 91 23:27
سلام خانمی من وخانواده ام نه حسرت می خوریم نه دندان میگزیم بلکه با نخریدن آجیل مثل بسته خندون میخندیم به ریش تمام محتکران و داغ کنندگان بازار که بسته هاشون رو دستشون موند
مامان امیر مهدی (سوده)
27 اسفند 91 17:14
با ارزوی ۱۲ ماه شادی ۵۲ هفته خنده ۳۶۵ روز سلامتی ۸۷۶۰ساعت عشق ۵۲۵۶۰۰دقیقه برکت ۳۱۵۳۰۰ثانیه دوستی سال نو پیشاپیش مبارک *
مامان سبحان جون
29 اسفند 91 6:39
لحظات از آن توست؛ آبی، سبز، سرخ، سیاه، سفید رنگهایی را که بایسته است بر آنها بزن روزهایت رنگارنگ سال نوپیشاپیش مبارک
سام ومامان کیوانه
3 فروردین 92 0:58
در سال جدید دنیایی به زیبایی هر آنچه زیبایش می دانید آرزومندیم . ایام به کامتان همواره شیرین باد . سال نو مبارک
مامان سبحان جون
5 اردیبهشت 92 17:52
```````` * ` ` * ` ` * '```````` 0 ` ` 0 ` ` 0 ```````` ||___||___|| ```` * ` {,,,,,,,,,,,,,,,,,,,} ` * ```` 0 ` {/\/\/\/\/\/\/\/\} ` 0 '```_||_{_______”_____}_||_ ```{/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\} ```{,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,} ```{/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\} ```{_____________”________} ♫ ♪ ♫تولد تولد تولدت مبارك♫ ♪ ♫ دوست عزیزم با عکس های تولد سبحان جون اپم
عمو روحانی
21 اردیبهشت 92 15:51
پشت صحنه های عمو روحانی از فیتیله (به روز شد)
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به آرزوی من می باشد